X

Realizacja Krajowego Programu Kolejowego nabiera rozpędu, a ożywienie w przetargach PKP PLK jest faktem. Obecne zaawansowanie KPK daje szansę na pełne zagospodarowanie 67 mld do końca bieżącej perspektywy finansowej, a roczne wydatki w ramach KPK na poziomie 8-10 mld zł są realne. W latach 2019-2021 założono jednak inwestycje na rocznym poziomie 12-13 mld zł. Czy potencjał firm wykonawczych w Polsce jest na tyle duży, aby udźwignąć takie nakłady? Skanska S.A. wprowadza na polski rynek nowe rozwiązania technologiczne oraz sposób budowania, który może usprawnić realizację planów inwestycyjnych. 

Przyszłość sektora budowlanego, podobnie jak pozostałych gałęzi gospodarki, jest związana z innowacjami i cyfryzacją. Rewolucja technologiczna dzieje się na naszych oczach. Nowe technologie wyszły ze sterylnych biur i fabryk, żeby ramię w ramię z człowiekiem zmierzyć się z wyzwaniami napotykanymi na placu budowy. Dzięki nim na budowach mamy dużo szybszy obieg informacji, doskonałą dokumentację historii niemal każdego elementu budowlanego, a ponadto - jest dużo bezpieczniej. - Skanska jest pionierem, jeśli chodzi o zastosowanie rozwiązań i aplikacji BIM w Polsce. Mocno jednak inwestujemy także w szereg własnych rozwiązań oraz nowoczesnych technologii. Jesteśmy dobrze przygotowani do digitalizacji naszych placów budowy, a także zarządzania informacją w całym cyklu życia projektu - mówi Dawid Ortwein z zespołu digitalizacji, który koordynuje strategiczne projekty cyfrowe w Skanska S.A. - Wykorzystujemy również mapy satelitarne, laserowe skanowanie 3D, a także drony, co wpływa na większą dokładność, szybkość i bezpieczeństwo prowadzonych prac – dodaje.


Przejrzystość projektu to jedna z kluczowych korzyści płynących z zastosowania BIM (Building Information Management). Nowoczesne rozwiązania porządkują i pomagają w wymianie informacji przez cały cykl życia projektu. Dzięki zastosowanym narzędziom inwestor może na przykład monitorować prace budowlane w czasie rzeczywistym, m.in. to, jakie materiały zostały wykorzystane w danym momencie budowy. Oznacza to w pełni transparentną i efektywną komunikację na linii zamawiający-wykonawca. Nie dziwi więc fakt, że nowe technologie stają się coraz bardziej popularne w polskim budownictwie ogólnym. Czas skierować na nowe tory także budownictwo kolejowe. Tym bardziej, że w innych europejskich krajach jest to już faktem. - Pod względem wykorzystania w budownictwie kolejowym nowoczesnych rozwiązań technologicznych, krajem o przewodniej roli w Grupie Skanska jest Wielka Brytania, gdzie od lat stosuje się elementy BIM, które wspierają m.in. wymianę informacji między klientem a wykonawcą. Ponadto, po pierwszych projektach pilotażowych w Polsce widzimy, że większość tych rozwiązań jest jak najbardziej do zastosowania na naszych projektach, co konsekwentnie będziemy realizować – mówi Marcin Sokołowski, menadżer odpowiedzialny za rozwój technologii BIM w Skanska S.A.


Przy realizacji londyńskiego projektu Crossrail oprócz BIM zastosowano także rozwiązania z zakresu innowacyjnych aplikacji mobilnych oraz technologie związane z chmurami danych, co pozwoliło usprawnić realizację inwestycji, poprawić warunki bezpieczeństwa, a także zoptymalizować koszty budowy. Wirtualne środowisko umożliwiło brytyjskiemu zespołowi projektowemu pełną kontrolę nad cyklem życia projektu już od wczesnego etapu projektowania.Wdrożenie nowoczesnych technologii na polskim rynku kolejowym to duża szansa na usprawnienie realizacji KPK. Innowacyjne rozwiązania pozwalają płynnie zaplanować harmonogram prac oraz identyfikować ryzyka, które mogą wystąpić na etapie budowy. Na projektach liniowych umożliwiają lepszą organizację placu budowy, skrócenie czasu realizacji, a także zmniejszenie ilości potencjalnych kolizji z inną infrastrukturą sieciową. Oddany właśnie do ruchu nowy odcinek torów w Suchej Beskidzkiej to inwestycja zaplanowana całościowo na prawie 700 dni. Dzięki sprawnej realizacji projektu, czas zamknięć torowych ograniczono do zaledwie 39 dni. Zminimalizowało to nie tylko koszty komunikacji zastępczej, ale również skróciło czas uciążliwości prowadzenia ruchu pomiędzy Krakowem a Zakopanem. Terminowa realizacja zadania przy zachowaniu najwyższej jakości oraz optymalny czas zamknięć torowych w świetle realizacji KPK są kluczowe.

Co ważne, dobre zaplanowanie to też mniejsze koszty.Na właściwą realizację zadań, w tym tak istotne skrócenie czasu zamknięć torowych, wpływ ma także odpowiednia baza sprzętowa, którą dysponuje wykonawca. Skanska chce aktywnie kreować rynek i mocno inwestuje w kluczowy park maszynowy. – Rozszerzenie zasobów sprzętu stanowi realizację jednego z punktów strategii firmy i dążenia do wzmocnienia kompetencji kolejowo-tramwajowej na tyle, abyśmy mogli o niej mówić jako o trzecim, obok budownictwa inżynieryjnego i ogólnego, głównym filarze firmy. Działania te mają również służyć przygotowaniu organizacji na boom projektów kolejowych prognozowany na kolejne lata perspektywy unijnej 2016-2020 – mówi Przemysław Janiszewski, dyrektor regionu kolejowego w Skanska.

 

zródło:www.budnet.pl 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem